Інтернет як нове середовище сугестивного маніпулятивного впливу

Автор(и)

  • Микола Миколайович Присяжнюк Навчально-науковий інститут інформаційної безпеки НА СБ України, Україна
  • Олександр Сергійович Шимчук Навчально-науковий інститут інформаційної безпеки НА СБ України, Україна

DOI:

https://doi.org/10.33099/2311-7249/2015-0-2(23)-104-107

Ключові слова:

Інтернет, свідомість, підсвідомість, маніпулятивний вплив, сугестія, морально- семантичний фільтр

Анотація

У статті досліджуються особливості мережі Інтернет як нового середовища для здійснення маніпулювання свідомістю, розкривається поняття та сутність сугестії, проводиться аналіз технологій сугестивного маніпулятивного впливу в соціальних мережах Інтернету. Розкриваються особливості ефективного застосування сугестивних технологій в Інтернеті, до яких відносяться: високий рівень довіри до неофіційних ресурсів мережі; залучення до інформації аудиторії з надією розв’язати будь-які проблеми; формування мережевих співтовариств на основі емпатії. На основі аналізу наукової літератури щодо маніпулювання свідомістю людини показується повтор відповідних тем, сукупність яких зводиться до таких груп, як оперування інформацією; приховування маніпулятивного впливу; засоби примушення, застосування сили; мішені впливу; роботизація, які визначаються як методи маніпулювання свідомістю людини. Розкриваються поняття механізмів: вербального впливу через усвідомлене сприйняття інформації, що є своєрідним морально-семантичним фільтром людини та невербального інформаційного впливу через підсвідомість, що може програмуватися зовнішнім інформаційним впливом, який не контролюється людиною.

Біографія автора

Микола Миколайович Присяжнюк, Навчально-науковий інститут інформаційної безпеки НА СБ України

канд. техн. наук, с.н.с.

Посилання

Grachev G.V., Mel'nik I.K. (2002), Manipulation of personality. [Manipulirovanie lichnost'ju], Мoscow, Algoritm, p. 72.

Petryk V.M., Prysiazhniuk M.M., Kompantseva L.F., Boiko O.D., Ostroukhov V.V. (2011), Suggestive technology of the manipulative influence: teach. Guidances. [Suhestyvni tekhnolohii manipuliatyvnoho vplyvu: navch. posib], zah. Red. Ye.D. Skulysha, Kyiv, VIPOL, p. 248.

Kompantseva L.F. (2013), Principles of suggestive linguistics in website communication. [Pryntsypy suhestyvnoi linhvistyky v internetnii komunikatsii], Filolohichni nauky, Knyha 3, pp. 13–20.

Behterev V. Vnushenie i ego rol' v obshhestvennoj zhizni. [Electronic resources], Access mode :http://www.psylib.org.ua/books/behtv01/index.htm.

Goroshko E.I. (2009), Information and communication society from a gender perspective: monograph. [Informacionno-kommunikativnoe obshhestvo v gendernom izmerenii: monografija], Kharkiv, FLP Liburkina L.M., p. 816.

Dzhulija Djevis, 40 lzhivyh “faktov” putinskoj propagandy, napravlennoj protiv Ukrainy. ARGUMENT, [Electronic resource], Access mode: http://argumentua.com.

Pochepcov G.G. (2008), Media: Theory of mass communication. [Media: teorija massovyh kommunikacij], Кyiv, Al'terpres, p. 403. 8. Karpchuk N.P. Manipulative techniques in advertising [Electronic resource], Access mode: http://archive.nbuv.gov.ua/portal/natural/nvvnu/ misnarod_vidnos/2009_11/R2/Karpchuk.pdf.

Опубліковано

2015-06-27

Номер

Розділ

Теоретичні основи створення і використання інформаційних технологій