Математичне моделювання застосування воєнних ігор під час підготовки військових фахівців

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33099/2311-7249/2025-52-1-118-126

Ключові слова:

воєнні ігри, військова освіта, моделювання, математична модель, військові фахівці

Анотація

В умовах широкомасштабної збройної агресії російської федерації проти України актуальним завданням є дослідження ефективних методів підготовки військових фахівців до сучасних викликів та загроз. У статті розглянуто роль воєнних ігор у системі військової освіти та їхній вплив на підготовку військових фахівців.

Метою статті є розроблення комплексної математичної моделі, що формалізує процес використання воєнних ігор під час підготовки військових фахівців, на основі проведення аналізу та прогнозування їх поведінкових змін під час ухвалення рішень.

Методи дослідження. Для досягнення поставленої мети застосовано комплексний методологічний підхід, що включає математичне моделювання та емпіричне спостереження. Використано методи стохастичних ігор, марківських процесів, Баєсівського оновлення та Q-навчання, що дало змогу здійснити детальний аналіз вибору математичного опису процесу підготовки військових фахівців.

Отримані результати дослідження. Проаналізовано історичний розвиток воєнних ігор, проведено їх класифікацію, що містить поділ на настільні, комп’ютерні та гібридні моделі, які використовуються на різних рівнях підготовки, забезпечуючи інтерактивність і реалістичність, відповідно до методів застосування у навчальному процесі. Розглянуто особливості настільних, комп’ютерних і гібридних військових симуляцій, визначено їхні переваги та обмеження. Запропоновано блок-схему, яка відображає послідовність п’ятиетапного процесу використання воєнних ігор під час підготовки військових фахівців, що охоплює когнітивний, емоційний і поведінковий рівні навчання. Досліджено підходи до моделювання бойових сценаріїв, зокрема, застосування методів операційного дослідження для оптимізації процесу навчання. Визначено напрями нормативного регулювання військових симуляцій у межах партнерства НАТО та України.

Елементами наукової новизини. Науковою новизною є обґрунтований та описаний математичний апарат для математичного моделювання процесу сприйняття військовослужбовцями навчального матеріалу за допомогою воєнних ігор.

Теоретична й практична значущість. На основі проведеного дослідження зроблено висновок, що поєднання традиційних і сучасних цифрових методів воєнних ігор сприяє ефективнішій підготовці військових командирів та підвищенню рівня ухвалення стратегічних рішень. Подальші дослідження можуть бути зосереджені на адаптації військових симуляцій до реалій сучасних бойових дій, їхній класифікації та вдосконаленні існуючих навчальних підходів, інструментів та методик. Обґрунтовано важливість застосування таких сучасних технологій, як штучний інтелект, віртуальна реальність і доповнена реальність для подальшого розвитку подібних моделей у наукових дослідженнях, що є підґрунтям для підвищення рівня проведення підготовки військових фахівців.

Біографії авторів

Олександр Володимирович Войтко , Національний університет оборони України

кандидат військових наук, доцент

Сергій Васильович Базарний, Національний університет оборони України

доктор філософії

Посилання

Osborn W. A Quick Introduction to Kriegsspiel. The Cove, Australian Army. 2017. URL: https://cove.army.gov.au/article/quickintroductionkriegsspiel (accessed: 15.02.2025).

Caffrey M. B. Jr. «On Wargaming». The Newport Papers. 2019. № 43. URL: https://digitalcommons.usnwc.edu/newport-papers/43 (accessed: 15.02.2025).

Enstad K. Professional Knowledge through Wargames and Exercises. Scandinavian Journal of Military Studies. 2022. Т. 5. № 1. С. 233–243. DOI: https://doi.org/10.31374/sjms.130.

Temby P. Using Computer Games for Military Training. Conference Paper Defence Human Factors Special Interest Group, 2005. DOI: 10.13140/RG.2.2.21789.59364.

McConnell R. A., Simões C. H. B., de Sousa R. M., da Silva T. C. A Wargaming Collaboration between U.S. and Brazilian Army Command and General Staff Colleges. Military Review, 2024. URL: https://www.armyupress.army.mil/journals/ militaryreview/online-exclusive/2024-ole/wargaming-the-laboratory-ofmilitary-planning/ (дата звернення: 15.02.2025).

Ryan M. Australia's Intellectual Edge for Conflict and Competition in the 21st Century. Centre of Gravity Series. 2019. № 48. Canberra: Center for Strategic and Defense Studies, Australian National University. URL: https://sdsc.bellschool.anu.edu.au/ourpublications/centreofgravityseries (accessed: 15.02.2025).

De Freitas S., Liarokapis F. Serious Games: A New Paradigm for Education? Studies in Computational Intelligence. 2011. Т. 1073. С. 9–23. Cham: Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4471-2161-9_2.

Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 № 1556-VII. Київ: Верховна Рада України, 2014. 68 с. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 (дата звернення: 10.01.2025).

Про освіту : Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII. Київ: Верховна Рада України, 2017. 42 с. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (дата звернення: 07.02.2025).

NATO STANAG 2519 – Standards for Interoperability of Military Simulations in Multinational Exercises. Brussels : NATO, 2016. 22 с. URL: https://nso.nato.int (дата звернення: 17.02.2025).

НАТО AJP-3.2 – Joint Doctrine of Alliance Land Operations. – Brussels: НАТО, 2015. 58 с. URL: https://nso.nato.int (дата звернення: 17.02.2025).

Концепція військової освіти в Україні : Наказ Міністерства оборони України від 04.11.2020 № 606. Київ: Міністерство оборони України, 2020. 32 с.

Про затвердження Порядку організації та проведення військового стажу, навчальної, виробничої, ремонтної, корабельної та інших видів практики курсантів та слухачів вищих військових навчальних закладів, військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти та закладів фахової передвищої військової освіти : Наказ Міністерства оборони України від 12.01.2024 № 23. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/z0155-24 (дата звернення: 13.01.2025).

Paul C., Wong Y. H., Bartels E. M. Opportunities for Including the Information Environment in U.S. Marine Corps Wargames. – Santa Monica: RAND Corporation, 2020. URL: https://www.rand.org/pubs/research_reports/RR2997 (accessed: 13.01.2025).

Про затвердження концепції розвитку військових симуляцій у ЗСУ : Наказ Міністерства оборони України від 21.03.2023 № 164. Київ: Міністерство оборони України, 2023. 18 с.

NATO AJP-3.9 – Allied Joint Doctrine for Joint Targeting. Edition B, Version 1. – Brussels: NATO Standardisation Office, 2021. URL: https://nso.nato.int (accessed: 17.02.2025).

Petropoulos F., Laporte G., Aktas E., Alumur S. A., Archetti C., Ayhan H. et al. Operational Research: methods and applications. Journal of the Operational Research Society. 2023. Т. 75. № 4. С. 423 617. DOI: https://doi.org/10.1080/01605682. 2023.2253852.

Pekař O., Šlouf V., Šotnar J., Potužák L., Havlík T. War Game as a Method of Training, as a Method of Analysis. Proceedings of the 16th European Conference on Games-Based Learning. – Brno: University of Defence, 2022. С. 651–654. DOI: 10.34190/ecgbl.16.1.656.

Nakonechnyi O., Petrov M., Sidorov A. et al. Predictive Estimates in Population Models with Variable Dynamics Under Uncertainties. Proceedings of CNDCGS-2024, National Defence University. – Kyiv, Ukraine, 2024. С. 312–320. URL: https://forum.lka.lt/wpcontent/uploads/ 2024/09/ABSTRACTBOOKofthe4thINTERNATIONALCONFERENCECNDCGS-2024.pdf (accessed: 17.02.2025).

Tingstad A., Wong Y. H., Savitz S. How Can the Coast Guard Use Gaming? – Santa Monica: RAND Corporation, 2020. URL: https://www.rand.org/pubs/perspectives /PEA148-1 (дата звернення: 17.02.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-30

Як цитувати

Войтко , О. В. і Базарний, С. В. (2025) «Математичне моделювання застосування воєнних ігор під час підготовки військових фахівців», Сучасні інформаційні технології у сфері безпеки та оборони. Київ, Україна, 52(1), с. 118–126. doi: 10.33099/2311-7249/2025-52-1-118-126.

Номер

Розділ

Стратегічні комунікації та когнітивні системи спеціального призначення