Віртуалізація процесу підготовки операторів безпілотних авіаційних комплексів для дій в інтересах артилерійських підрозділів

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33099/2311-7249/2024-51-3-161-170

Ключові слова:

розвідувально-вогневий комплекс, екіпаж безпілотного авіаційного комплексу, 3D моделі, віртуальний тренажерний комплекс

Анотація

Масове застосування безпілотних авіаційних комплексів як засобів розвідувального забезпечення виконання вогневих завдань артилерією свідчить про їх важливу роль в сучасних умовах і доводить перевагу порівняно з іншими засобами розвідки. Інтеграція безпілотних авіаційних комплексів у бойові дії артилерійських підрозділів обумовлює необхідність якісної підготовки особового складу екіпажу та інших фахівців для організації тісної взаємодії між елементами розвідувально-вогневого комплексу. Створення в складі Збройних Сил України окремого роду – Сил безпілотних систем – вимагає прискореного розгортання сучасної системи підготовки особового складу для комплектування відповідних частин і підрозділів. Недосконалість існуючої навчальної матеріально-технічної бази й обмеженість ресурсів вимагають розроблення та впровадження в систему підготовки інноваційних підходів, заснованих на сучасних інформаційних технологіях. Спираючись на стандарти знань і навичок з експлуатації авіаційних безпілотних систем, що прийняті в збройних силах країн-членів НАТО, під час виконання спільних місій в операціях, а також на досвід російсько-української війни, можна сформулювати загальний підхід (методику) до розроблення спеціального програмного забезпечення для підготовки відповідної категорії фахівців. Метою статті є, на основі аналізу процесів функціонування екіпажу безпілотних авіаційних комплексів, запропонувати підхід із розроблення віртуальних тренажерних комплексів (на основі 3D моделей) для практичної підготовки особового складу для дій у складі розвідувально-вогневого комплексу. Під час проведення дослідження застосовувались такі методи: аналіз, порівняння, систематизація, формалізація, 3D моделювання. Зазначений методологічний підхід дав змогу: розробити схему виконання завдань операторами безпілотних авіаційних комплексів, визначити обсяг функціональних завдань пілотів і здійснити віртуалізацію процесу кожної операції. Авторами статті запропоновано послідовність використання віртуального тренажерного комплексу для підготовки екіпажу безпілотних авіаційних комплексів. Отримані результати дослідження: забезпечать підвищення ефективності процесу підготовки особового складу екіпажу безпілотних авіаційних комплексів в складі розвідувально-вогневого комплексу, покращення рівня засвоєння навчального матеріалу, сприятимуть закріпленню практичних навичок та прийманню правильних рішень у позаштатних ситуаціях. Віртуальні тренажерні комплекси можуть використовуватися у навчальних центрах підготовки підрозділів і в освітньому процесі вищих військових навчальних закладів та військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти.

Біографія автора

Анатолій Дерев’янчук , Сумський Державний університет

кандидат технічних наук, професор

Посилання

Чопа Д. А., Дерев’янчук А. Й., Москаленко Д. Р., Іщенко В. П. Віртуалізація процесу підготовки мінометної обслуги як елемента розвідувально-вогневого комплексу. Сучасні інформаційні технології в сфері безпеки та оборони. 2023. № 3 (48). С. 122–129.

Воєнно-історичний опис російсько-української війни (грудень 2023). Міністерство оборони України. Генеральний штаб Збройних Сил України. Центр досліджень воєнної історії Збройних Сил України. Київ. №13777-004 НУОУ. 190 с.

Dag H., Bronk Ju. The air war in Ukraine – the first year of conflict. Cass Military Studies. Routledge/ Taylor & Francis Group/ London and New York, 2024. 234 p.

Самойленко С. О., Богославець В. А., Хлоп’ячий О. В. Основні напрями розвитку безпілотної авіації Збройних Сил України. Збірник наукових праць. Київ : Державний науково-дослідний інститут авіації, 2022. Вип. 18 (25). С. 218–226.

Макух Д., Андерсон Г. Впровадження БпЛА в освітні програми у ВВНЗ України огляд найкращих практик і методів оцінювання. Академічні візії. 2024. Випуск 30/2024. С. 1–14.

Коршець О. А., Горбенко В. М. Уроки застосування безпілотних літальних апаратів у російсько-українській війні. Повітряна міць України. 2023. № 1 (4). С. 9–17.

Застосування безпілотних авіаційних систем у сфері Цивільного захисту: монографія / Бондар Д.В. та ін. Київ : Інститут державного управління та наукових досліджень з цивільного захисту, 2022. 312 с.

STANAG 4586 Standard interfaces of UA control system (UCS) for NATO UA interoperability; STANAG 4660 Interoperable Command And Control Data Link For Unmanned Systems (IC2DL); STANAG 7085 NATO «Interoperable Data Links for ISR Systems»; STANAG 7023 Air Reconnaissance Primary Imagery Data Standard; STANAG 4545 NATO Secondary Imagery Format (NSIF); STANAG 4607 NATO Ground Moving Target Indicator(GMTI) Format; STANAG 4609 NATO digital motion imagery standard URL: https://www.sto.nato.int/Pages/default.aspx (accessed: 02.12.2024).

Stanag 4670 Recommended guidance for the training of designated unmanned aerial vehicle operator (duo). NATO standardization agency – agence otan de normalisation b-1110 Brussels, Belgium. 2009. 17 p.

Predator Mission Aircrew Training System (PMATS). URL: https://www.cae.com/media/documents/Defence_ Security/Predator_Mission_Aircrew_Training_System_%28PMATS%29.pdf (accessed: 02.12.2024).

L-3 Link to Provide USAF with 34 New Predator Mission Aircrew Training System Simulators. URL: https://www.armyrecognition.com/news/aerospace-news/2016/l-3-link-to-provide-usaf-with-34-new-predator-mission-aircrew-training-system-simulators (assecced: 02.12.2024).

L 3 Link Simulation & Training Delivers Additional Predator Mission Aircrew Training Systems. URL: https://www.militarysystems-tech.com/articles/l–3–link–simulation–training–delivers-additional-predator–mission–aircrew–training-systems (assessed: 02.12.2024).

Watchkeeper. British Army. 2024. URL: https://www.army.mod.uk/learn-and-explore/equipment/aircraft/watchkeeper (assessed: 02.12.2024).

Watchkeeper. ThalesGroup. URL: https://www.thalesgroup.com/en/countries/europe/united-kingdom/markets-we-operate/defence/air–systems-uk/isr-air/watchkeeper (assecced:02.12.2024).

MQ-9 Reaper. Ministère des Armées et des Anciens combattants. URL: https://www.defense.gouv.fr/air/nos-aeronefs/nos-drones/mq-9-reaper (assecced:02.12.2024).

Drone Training. French Air and Space Force Academy. URL: https: //english-version.ecole–air-espace.fr/training/continuing-formation/drone-training/ (assecced:02.12.2024).

Afghanistan: Resolute Support. Bundeswehr. URL: https://www.bundeswehr.de/de/einsaetze-bundeswehr/abgeschlossene-einsaetze-der-bundeswehr/afghanistan-resolute-support (assecced: 02.12.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Номер

Розділ

Інтерактивні моделі розвитку науково-освітнього простору у сфері безпеки та оборони