Порівняльний аналіз особливостей українського та російського досвіду ведення стратегічних комунікацій в інтересах мобілізації

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33099/2311-7249/2024-49-1-177-184

Ключові слова:

стратегічні комунікації, пропаганда, контрпропаганда, інформаційний простір, управління інформаційним простором, когнітивна безпека, збройні сили, мобілізація

Анотація

У статті здійснено порівняльний аналіз особливостей українського та російського досвіду ведення стратегічних комунікацій в інтересах мобілізації на основі систематизації ключових меседжів відповідних інформаційних кампаній. Емпіричною базою дослідження слугували загальнодоступні відеоматеріали, що поширюють у російському та українському сегменті Telegram, на платформі YouTube та у соціальних мережах. Для проведення дослідження використано загальнонаукові методи дослідження, зокрема: систематизацію, порівняльний аналіз, елементи SWOT-аналізу. Зазначений методологічний підхід дає змогу виокремити спільні й відмінні ознаки стратегічних комунікацій в інтересах мобілізації в Україні та російській федерації, а також ризики від поширення цих меседжів і можливості для ведення подальшої інформаційної взаємодії як у внутрішньому інформаційному просторі, так і в інформаційному просторі противника. Встановлено, що спільними тематичним напрямами інформаційних кампаній в інтересах мобілізації є такі: могутність збройних сил, героїзація військовослужбовців, розуміння сутності перемоги, формування ставлення до противника, історичний контекст боротьби та фінансова винагорода за службу у війську. Елементи наукової новизни дослідження полягають у: представленні авторського розуміння взаємозв’язків процесів стратегічних комунікацій в інтересах мобілізації у внутрішньому та зовнішньому інформаційному просторі; систематизації та переосмисленні меседжів інформаційних кампаній в інтересах мобілізації. Теоретичною та практичною значущістю статті є те, що за результатами аналізу запропоновано проводити комунікативні кампанії в інформаційному просторі противника, що серед іншого будуть орієнтовані на: висміювання та приниження особового складу російської армії; поширення повідомлень про злочини, які чинили до війни члени, так званої, «Приватної військової компанії “Вагнер”» (нині військовослужбовці збройних сил російської федерації) та після повернення з, так званої, «спеціальної воєнної операції»; здійснювати психологічний вплив на противника через розвінчування міфів Другої Світової війни. З’ясовано, що стратегічні комунікації в інтересах мобілізації в Україні у подальшому закладають основу для комунікативних кампаній щодо: реформування Збройних Сил України та переходу на професійну (контрактну) армію; необхідності загальнообов’язкової строкової служби (як для чоловіків, так і для жінок); національно-патріотичного виховання та формулювання національної ідеї тощо.

Біографії авторів

Віталій Кацалап, Національний університет оборони України

Кандидат військових наук, доцент

Вікторія Наместнік , Національний університет оборони України

кандидат наук з державного управління

Посилання

«Мужність перемагає страх»: у Міноборони презентовано комунікаційну кампанію «Оновлюй дані в ТЦК». Міністерство оборони України. URL: https://www.mil.gov.ua/news/2023/08/17/muzhnist-peremagae-strah-u-minoboroni-prezentovano-komunikaczijnu-kampaniyu-onovlyuj-dani-v-tczk/ (дата звернення 12.12.2023).

Галлямов А. Реклама мобилизации. Россиян заманивают на фронт, обещая карьеру в политике и поступление в лучшие вузы. Настоящее время. URL: https://www.currenttime.tv/a/reklama-mobilizatsii-kak-rossiyan-zamanivayut-na-front-obeschaya-kareru-v-politike-i-postuplenie-v-luchshie-vuzy-rf-obyasnyaet-polittehnolog/32221031.html (дата звернення 12.12.2023).

Дунаєва Л.М. Дезінформаційні виклики під час російсько-української війни: політологічний аналіз. Науковий журнал «Politicus». 2022. Випуск 5. С. 73-78.

Кацалап В. О., Цурко Ю. В. Планування інформаційної операції за стандартами НАТО : навч. посіб. Київ : НУОУ ім. Івана Черняховського, 2021.160 с.

На росії зняли соціальний ролик з метою принизити тих, хто втік від мобілізації. UAportal. URL: https://news.uaportal.com/ukr/section-news/news-na-rossii-snyali-sotsialnyij-rolik-s-tselyu-unizit-sbezhavshih-ot-mobilizatsii-video-07-12-2022.html (дата звернення 12.12.2023).

Про загальну мобілізацію : Указ Президента України від 24.02.2022 року № 69/2022 URL: https://www.president.gov.ua/documents/692022-41413 (дата звернення 12.12.2023).

Осьодло В. І., Хайрулін О. М. Психологія масових комунікацій: навч. посіб. Київ : НУОУ. 2018. 167 с.

Рыковцева Е. Заманить и запугать. Как рекламируют войну. Радио Свобода URL: https://www.svoboda.org/a/zamanitj-i-zapugatj-kak-reklamiruyut-voynu/32159171.html (дата звернення 12.12.2023).

Сніцаренко П. М., Саричев Ю. А., Ткаченко В. А., Зубков В. П. Досвід збройних сил провідних країн світу в інтересах удосконалення інформаційного забезпечення Збройних Сил України. Збірник наукових праць Центру воєнно-стратегічних досліджень Національного університету оборони України імені Івана Черняховського. 2021. № 2(72), С. 40-50.

Стрельбицький М., Гринь М. Когнітивна війна Росії проти України. Наукові праці Міжрегіональної академії управління персоналом. Юридичні науки. 2023. Випуск 1 (64), C. 46-52.

Чурманова К. «Не такой славы хотелось отцу». Школу в Приморье незаметно переименовали в честь участника «спецоперации». BBC NEWS Русская служба. URL: https://www.bbc.com/russian/features-64814055?ocid=wsrussian.social.in-app-messaging.telegram..russiantelegram_.edit (дата звернення 12.12.2023).

Які причини мобілізуватись: абсурдна мобілізація. Україна сьогодні. URL: https://www.youtube.com/watch?v=lc_hkWKT73k&ab_channel=%D0%A3%D0%9A%D0%A0%D0%90%D0%98%D0%9D%D0%90%D0%A1%D0%95%D0%93%D0%9E%D0%94%D0%9D%D0%AF-%D0%93%D0%A0%D0%9E%D0%A8%D0%86 (дата звернення 12.12.2023).

Demus A., Holynska K., Marcinek K. The Nightingale Versus the Bear. What Persuasion Research Reveals About Ukraine's and Russia's Messaging on the War URL: https://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/research_reports/RRA2000/RRA2032-1/RAND_RRA2032-1.pdf (дата звернення 12.12.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-01

Номер

Розділ

Стратегічні комунікації та когнітивні системи спеціального призначення