Порівняльний аналіз особливостей українського та російського досвіду ведення стратегічних комунікацій в інтересах мобілізації
DOI:
https://doi.org/10.33099/2311-7249/2024-49-1-177-184Ключові слова:
стратегічні комунікації, пропаганда, контрпропаганда, інформаційний простір, управління інформаційним простором, когнітивна безпека, збройні сили, мобілізаціяАнотація
У статті здійснено порівняльний аналіз особливостей українського та російського досвіду ведення стратегічних комунікацій в інтересах мобілізації на основі систематизації ключових меседжів відповідних інформаційних кампаній. Емпіричною базою дослідження слугували загальнодоступні відеоматеріали, що поширюють у російському та українському сегменті Telegram, на платформі YouTube та у соціальних мережах. Для проведення дослідження використано загальнонаукові методи дослідження, зокрема: систематизацію, порівняльний аналіз, елементи SWOT-аналізу. Зазначений методологічний підхід дає змогу виокремити спільні й відмінні ознаки стратегічних комунікацій в інтересах мобілізації в Україні та російській федерації, а також ризики від поширення цих меседжів і можливості для ведення подальшої інформаційної взаємодії як у внутрішньому інформаційному просторі, так і в інформаційному просторі противника. Встановлено, що спільними тематичним напрямами інформаційних кампаній в інтересах мобілізації є такі: могутність збройних сил, героїзація військовослужбовців, розуміння сутності перемоги, формування ставлення до противника, історичний контекст боротьби та фінансова винагорода за службу у війську. Елементи наукової новизни дослідження полягають у: представленні авторського розуміння взаємозв’язків процесів стратегічних комунікацій в інтересах мобілізації у внутрішньому та зовнішньому інформаційному просторі; систематизації та переосмисленні меседжів інформаційних кампаній в інтересах мобілізації. Теоретичною та практичною значущістю статті є те, що за результатами аналізу запропоновано проводити комунікативні кампанії в інформаційному просторі противника, що серед іншого будуть орієнтовані на: висміювання та приниження особового складу російської армії; поширення повідомлень про злочини, які чинили до війни члени, так званої, «Приватної військової компанії “Вагнер”» (нині військовослужбовці збройних сил російської федерації) та після повернення з, так званої, «спеціальної воєнної операції»; здійснювати психологічний вплив на противника через розвінчування міфів Другої Світової війни. З’ясовано, що стратегічні комунікації в інтересах мобілізації в Україні у подальшому закладають основу для комунікативних кампаній щодо: реформування Збройних Сил України та переходу на професійну (контрактну) армію; необхідності загальнообов’язкової строкової служби (як для чоловіків, так і для жінок); національно-патріотичного виховання та формулювання національної ідеї тощо.
Посилання
«Мужність перемагає страх»: у Міноборони презентовано комунікаційну кампанію «Оновлюй дані в ТЦК». Міністерство оборони України. URL: https://www.mil.gov.ua/news/2023/08/17/muzhnist-peremagae-strah-u-minoboroni-prezentovano-komunikaczijnu-kampaniyu-onovlyuj-dani-v-tczk/ (дата звернення 12.12.2023).
Галлямов А. Реклама мобилизации. Россиян заманивают на фронт, обещая карьеру в политике и поступление в лучшие вузы. Настоящее время. URL: https://www.currenttime.tv/a/reklama-mobilizatsii-kak-rossiyan-zamanivayut-na-front-obeschaya-kareru-v-politike-i-postuplenie-v-luchshie-vuzy-rf-obyasnyaet-polittehnolog/32221031.html (дата звернення 12.12.2023).
Дунаєва Л.М. Дезінформаційні виклики під час російсько-української війни: політологічний аналіз. Науковий журнал «Politicus». 2022. Випуск 5. С. 73-78.
Кацалап В. О., Цурко Ю. В. Планування інформаційної операції за стандартами НАТО : навч. посіб. Київ : НУОУ ім. Івана Черняховського, 2021.160 с.
На росії зняли соціальний ролик з метою принизити тих, хто втік від мобілізації. UAportal. URL: https://news.uaportal.com/ukr/section-news/news-na-rossii-snyali-sotsialnyij-rolik-s-tselyu-unizit-sbezhavshih-ot-mobilizatsii-video-07-12-2022.html (дата звернення 12.12.2023).
Про загальну мобілізацію : Указ Президента України від 24.02.2022 року № 69/2022 URL: https://www.president.gov.ua/documents/692022-41413 (дата звернення 12.12.2023).
Осьодло В. І., Хайрулін О. М. Психологія масових комунікацій: навч. посіб. Київ : НУОУ. 2018. 167 с.
Рыковцева Е. Заманить и запугать. Как рекламируют войну. Радио Свобода URL: https://www.svoboda.org/a/zamanitj-i-zapugatj-kak-reklamiruyut-voynu/32159171.html (дата звернення 12.12.2023).
Сніцаренко П. М., Саричев Ю. А., Ткаченко В. А., Зубков В. П. Досвід збройних сил провідних країн світу в інтересах удосконалення інформаційного забезпечення Збройних Сил України. Збірник наукових праць Центру воєнно-стратегічних досліджень Національного університету оборони України імені Івана Черняховського. 2021. № 2(72), С. 40-50.
Стрельбицький М., Гринь М. Когнітивна війна Росії проти України. Наукові праці Міжрегіональної академії управління персоналом. Юридичні науки. 2023. Випуск 1 (64), C. 46-52.
Чурманова К. «Не такой славы хотелось отцу». Школу в Приморье незаметно переименовали в честь участника «спецоперации». BBC NEWS Русская служба. URL: https://www.bbc.com/russian/features-64814055?ocid=wsrussian.social.in-app-messaging.telegram..russiantelegram_.edit (дата звернення 12.12.2023).
Які причини мобілізуватись: абсурдна мобілізація. Україна сьогодні. URL: https://www.youtube.com/watch?v=lc_hkWKT73k&ab_channel=%D0%A3%D0%9A%D0%A0%D0%90%D0%98%D0%9D%D0%90%D0%A1%D0%95%D0%93%D0%9E%D0%94%D0%9D%D0%AF-%D0%93%D0%A0%D0%9E%D0%A8%D0%86 (дата звернення 12.12.2023).
Demus A., Holynska K., Marcinek K. The Nightingale Versus the Bear. What Persuasion Research Reveals About Ukraine's and Russia's Messaging on the War URL: https://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/research_reports/RRA2000/RRA2032-1/RAND_RRA2032-1.pdf (дата звернення 12.12.2023).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати як монографію), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
4. Персональні дані і метадані, які наводяться у статтях, надаються для їх зберігання і оброблення в різноманітних базах даних і інформаційних системах, включення їх в аналітичні і статистичні звітності, створення обгрунтованих взаємозв'язків об'єктів творів науки, літератури і мистецтва з персональними даними і т.п. на території, яка не обмежена.