АНАЛІЗ ОСОБЛИВОСТЕЙ МАНІПУЛЯЦІЇ, ЯК ІНСТРУМЕНТУ ПСИХОЛОГІЧНОГО ВПЛИВУ НА СВІДОМІСТЬ
DOI:
https://doi.org/10.33099/2311-7249/2019-35-2-121-126Ключові слова:
маніпуляція, маніпулятивний вплив, маніпулятивні технології, свідомість, маніпулювання свідомістюАнотація
Процес підготовки та проведення маніпуляції свідомості людини або масової свідомості відіграє величезну роль в здійсненні впливу на емоційний стан, мотивацію, раціональне мислення з метою зміни моделей поведінки визначених цільових аудиторій, що в свою чергу посилює негативний психологічний вплив. Підкуп, шантаж та загроза вбивством вже з давніх-давен не використовуються, як способи маніпулювання свідомістю людини або визначеної групи людей, а виступають, як стимули бажаної поведінки людини у визначеному напрямку. Особливо важливо залишається питання – які саме маніпулятивні технології і яким чином використовуються в інформаційних та психологічних операціях агресора? Знання цих технологій маніпулювання значно підвищить рівень психологічної стійкості військовослужбовців на передових позиціях так і підвищить захист громадян України і допоможе більш ефективно протистояти викликам і загрозам, як в середині так і зовні нашої держави.
Метою даної статті є висвітлення маніпулятивних технологій та загальних процесів їхньої підготовки, які використовуються для посилення психологічного впливу на свідомість обраної цільової аудиторії.
Посилання
1. Dotsenko Y Psykholohiia manipuliatsii: fenomeny, mekhanizmy y zakhyst./ Y.Dotsenko М. 1997.[ Psychology of manipulation: the phenomena, mechanisms and defense].
2. Kabanenka T. Aktyvyzatsyia chelovecheskoho faktora: metodы psykholohycheskoho vozdeistvyia. / Psykholohycheskyi zhurnal 1986 [Activation of human factor : methods of psychological influence. / Psychological magazine, 1986].
3. Zelinskyi S Informatsiino-psykholohichnyi vplyv na masovu svidomist. Zasobu masovoi komunikatsii, informatsii y propahandy – yak providnyk manipuliatyvnykh metodyk vplyvu na pidsvidomist i modeliuvannia vchynkiv indyvida y mas – 2008 [Information and psychological impact on the mass consciousness. The media of communication, information and propaganda – as a conductor of manipulative methods of influencing the subconscious and modeling the actions of the individual and the masses – 2008].
4. Kara-Murza S. Manipuliatsiia svidomistiu – М.: 1998.[ Mind manipulation – М.: 1998]
5. Sheinov V. Psykholohiia vlady V Sheinov – М.:2003 [Power psychology./ V Sheinov – М.:2003]
6. Sherkovyn Y. Psykholohichni problemy masovykh informatsiinykh protsesiv / Y.Sherkovyn,- M.: –1973 [Psychological problems of mass information processes / Y.Sherkovyn,- M.: –1973]
7. Shyller H. Manipuliatory svidomistiu / per. z anhl.; nauch. red. Y. Zasurskyi. - M.: Dumka, 1980. [Mind manipulation / translation from English; scientific editorial Y. Zasurskyi. - M.: Dumka, 1980].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати як монографію), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
4. Персональні дані і метадані, які наводяться у статтях, надаються для їх зберігання і оброблення в різноманітних базах даних і інформаційних системах, включення їх в аналітичні і статистичні звітності, створення обгрунтованих взаємозв'язків об'єктів творів науки, літератури і мистецтва з персональними даними і т.п. на території, яка не обмежена.