Метод інтегрального оцінювання результатів підготовки диспетчерів повітряного руху

Автор(и)

  • Kostiantyn Surkov Відокремлений структурний підрозділ Національного авіаційного університету “Льотна академія Національного авіаційного університету”, Україна https://orcid.org/0000-0003-3917-8335
  • Ruslan Babenko Національний університет оборони України імені Івана Черняховського, Україна https://orcid.org/0000-0003-1797-6969

DOI:

https://doi.org/10.33099/2311-7249/2019-34-1-121-126

Ключові слова:

адаптивні навчальні системи, диспетчер управління повітряним рухом, нечіткі множини, лінгвістичні змінні, критерії оцінювання, підготовка

Анотація

Процеси підготовки диспетчерів управління повітряним рухом вимагають розробки системи управління якістю їх підготовки, яка повинна дозволити оцінити результати підготовки диспетчерів повітряного руху. Основним завданням оцінки рівня підготовки диспетчерів є отримання інформації, необхідної для обґрунтованого судження про успішність проходження ними курсу підготовки та оцінки очікуваної якості їх роботи. В статті з’ясовано, що при підготовці диспетчерів, помилкові дії яких впливають на виконання завдань управління повітряним рухом, поряд із прямими показниками використовуються також “непрямі показники” - показники оцінки фізіологічної “ціни” організму за досягнуті результати. Вибір непрямих показників обумовлений характером діяльності диспетчера. Як правило, непрямі показники спрямовані на оцінку інтенсивності нервово-емоційної напруги диспетчера в процесі тренувань.

Відповідність умов, створюваних в інтересах контролю алгоритму роботи диспетчерів, реальним забезпечується застосуванням імітаційно-тренажної апаратури з високим значенням показників повноти і якості відтворення інформаційної моделі, залученням натурних засобів для створення обстановки, що відповідає реальним умовам управління повітряним рухом.

В статті розроблений метод оцінювання результатів підготовки диспетчерів повітряного руху, що ґрунтується на формалізації оцінки за допомогою теорії нечітких множин. Розроблено апарат формалізації правил одержання оцінок індивідуальної та групової діяльності диспетчерів. В основу розробленого апарата формалізації покладена теорія нечітких множин. Даний підхід дозволив привести оцінки різної природи до єдиної формальної системи та урахувати їх, використовуючи єдині формальні правила.

Посилання

1. М. А. Pavlenko, А.I. Tymochko, G.S. Stepanov, V. G. Chernov (2014), Principles of construction of ACS operator training perspective simulator systems by dynamic objects. [Principi pobudovi perspektivnih trenagernih system pidgotovki operatoriv ASU dinamichnimi objektami], Suchasni informacijni tekhnologhiji u sferi bezpeky ta oborony, No. 1, pp. 112–117.

2. А. V. Izvalov, V. N. Nedelko, S. N. Nedelko (2007), Development of algorithms for automatic generation of exercises on the air traffic controller simulator for the development of the required skills. [Razrabotka algoritmov avtomaticheskoj generacii upragnenija na dispetcherskom trenagere dlia razvitija trebuemih navikov], Naukovi praci akademii,No. 12, pp. 274–282.

3. А. S. Palennyi (2015), Development of assessment method and models of air traffic controller performance. [Rozrobka metodu i modelei ocinki dijalnosti aviadispetcheriv], Sistemi upravlinnia, navigacii ta zviazku, No. 3, pp. 120–127.

4. V. G. Chernov, A. I. Tymochko, M. A. Pavlenko, O. Y. Dorosh (2014), Problems of the education and training of combat control officers, Radioelektronni і komputerni sistemi, No. 2 (66), pp. 121–124.

5. V. G. Chernov, A. I. Tymochko, M. A. Pavlenko, О. R. Martyniuk (2014), Problems of training aviation command and control officers. [Problemi pidgotovki oficeriv bojovogo upravlinnia aviacieu], Suchasni informacijni tekhnologhiji u sferi bezpeky ta oborony, No. 2 (20), pp. 125–129.

6. L. M. Artushin, V.I. Mirnenko, O. E. Mavrenkov (2016), Technique for assessing the technical perfection of aviation simulator complexes. [Metodika ocinuvannia tehnichnoi doskonalosti aviaciinih trenagernih kompleksiv], Zbirnik naukovih prac Dergavnogo naukovo-doslidnogo institute aviacii, No. 12, pp. 27–34.

7. V. G. Chernov, M. A. Pavlenko, A. I. Tymochko, D. U. Svistunov, N. A. Koroluk (2014), Method of forming set individual test tasks for assessment level of operator training ACS during simulator training. [Metod formirovanija nabora individualnih testovih zadanij dlia ocenki urovnia podgotovki operatora ASU v processe trenagnoi podgotovki], Sistemi upravlinnia, navigacii ta zviazku, No. 2 (30), pp. 63–68.

8. S. N. Nedelko, V. А. Grigoreckyi, А. S. Palennyi (2005), Development of a system of evaluation criteria for the automated analysis of the actions of air traffic controllers on simulators of air traffic services. [Razrabotka sistemi kriteriev ocenki dlia avtomatizirovannogo analiza deistviy aviadispetcherov na trenagerah obslugivaniya vozdushnogo dvigeniya], Naukovi praci akademii, No. 9, pp. 387–400.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-05-06

Номер

Розділ

Інформаційно-аналітична діяльність у сфері безпеки та оборони