АРХІТЕКТУРА ТА КЛАСИФІКАЦІЯ ЕКСПЕРТНО-НАВЧАЛЬНИХ СИСТЕМ З ПІДГОТОВКИ ВІЙСЬКОВИХ ФАХІВЦІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33099/2311-7249/2020-38-2-133-138

Ключові слова:

експертно-навчальна система, архітектура, система принципів, класифікація

Анотація

Наявність повнофункціональної системи навчання військових фахівців, яка задовольняє потреби в доступі до контенту та формує відповідні компетентності у слухачів, є невід’ємною ознакою вищого військового навчального закладу. У статті проаналізовано архітектуру та класифікацію експертно-навчальних систем з підготовки військових фахівців, що може використовуватися для навчання. Експертно-навчальна система з підготовки військових фахівців побудована на трьох групах принципів: кібернетичних, педагогічних, психологічних, які є основою для проектування, зберігання та перетворення інформації, визначають форми діяльності викладача та особливості формування, функціонування і форм прояву по відношенню до психіки людини. Описано архітектура експертно-навчальних систем підготовки військових фахівців, яка взаємодіє з такими категоріями користувачів: слухач, який використовує закладені в систему знання; експерт-викладач, який передає знання до системи;  експерт-психолог, який забезпечує адаптацію системи до індивідуальних особливостей слухача; експерт предметної галузі, який передає професійні знання і ділиться досвідом. Представлено умови, від яких залежить ефективність роботи експертно-навчальних систем: висока швидкість обробки інформації; накопичення і застосування результатів навчання слухачів; адаптація системи під рівні знань слухачів. Експертно-навчальна система з підготовки військових фахівців класифікована за глобальними критеріями: за типом задачі, що вирішується; за зв’язком з реальним часом; за ступенем інтеграції з іншими програмами; за ступенем доступу. Критерій за типом задачі, що вирішується включає: інтерпретацію даних, діагностику, моніторинг, проектування, прогнозування, планування, навчання. Критерій за зв’язком з реальним часом складається з статистичної, квазідинамічної та динамічної експертно-навчальних систем. Інтеграція забезпечується з автономними та гібридними експертно-навчальними системами. Ступінь доступу поділяється на відкритий та закритий. Використання експертно-навчальних систем для підготовки військових фахівців базується на інформаційній технології навчання з використанням розподіленого знання.

Посилання

1. Aksenov M.V. Technology of development of the expert-training systems oriented on training of the exact disciplines: Cand. of Sciences. Moscow: 2004.

2. Antonov G. A., Pustynnikov I. N. Obuchenike and artificial intelligence or the basics of modern didactics of higher school.Donetsk. - – 2002. – 504 с.

3. Borodakiy Yu. V., Lobodinsky Yu. G. Evolution of information systems (current state and prospects).Moscow. – 2011. – 368 с.

4. Burdaev V. P., Burdaeva L. V. Expert Training Systems of the second generation: Artificial Intelligence. 2002. Т. 3. – С. 345-353.

5. Great tlumachnyj dictionary of suchasnoj Ukrainskoj movi: 250000 / uklad. ta head. ed. v. T. Busel.Kiev. – 2005. – 1728 с.

6. Golenkov V.V. Tools for designing of the intellectual training systems: Methodical manual of the course "Intellectual training and training systems" for the students of the specialty "Artificial Intelligence". Minsk. – 1999. – 102 с.

7. Jackson P. Expert systems.Moscow. – 2001. – 609 с.

8. Kuznetsov MA Simdyanov I. G. Practice of creating Web-documents. Saint-Petersburg. – 2005. – 948 с.

9. Musura V.I. Expert systems. P.1. Vinnytsia. – 2006. – 115 с.

10. Ostroukh A.V. Basics of artificial intelligence systems construction for industrial and construction enterprises. Monograph.Moscow. –2008. – 280 с.

11. Petrushin V. A. Expert-training systems / Otv. ed. A.M. Dovgyallo / In-t cybernetics of the Ukrainian SSR Academy of Sciences. Kiev. – 1992. – 196 с.

12. Russell S., Norvig P. Artificial Intelligence. Modern trekking.Moscow. – 2006. – 1408 с.

13. Popov E.V. Static and dynamic expert systems. Textbook / E.V. Popov, I.B. Fominykh, E.B. Kissel, M. D. Shapot. Moscowa. – 1996. – 320 с.

14. Shevchuk O.B. Kibernetichny principled design and disassembly of experimental imaginative systems. A student of Lugansk national university named after Taras Shevchenko: Pedagogical sciences. 2016. №1 (298). – С.137-142.

15. Shevchuk O.B. Psychological principles in the design and development of experimental early childhood systems. Scientific notes of theBerdyanskStatePedagogicalUniversity. Series: Pedagogical sciences. 2016. VIP.1. – С.307-313.

16. Janushko D. Yu. Intellectual and expert systems of distance learning in the system of professional development. Informatization of education - 2008: integration of information and pedagogical technologies: materials of the international scientific conf.,Minsk, 22-25 October 2008 / Edited by I.A. Novik (in Russian) [et al.]Minsk: BSU, 2008. – С. 604 – 610

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-09-30

Номер

Розділ

Інтерактивні моделі розвитку науково-освітнього простору у сфері безпеки та оборони