DOI: https://doi.org/10.33099/2311-7249/2020-37-1-157-162

The expert data processing method for the distance learning system improvement in the armed forces of Ukraine

Юрій Васильович Кравченко, Андрій Петрович Мусієнко, Максим Георгійович Тищенко, Спартак Юрійович Гогонянц

Abstract


The classification of educational process automation tools in the military education system was carried out in the paper. Based on the analysis, it was determined that one of the important factors in the effective functioning of the distance learning system is the availability of experts who monitor the quality of distance learning courses and offer methods for improving them. The method for conducting the collective examination of the effectiveness and quality of distance learning courses and processing the received expert data in an expert group was proposed in order to develop the mechanism for experts to assess the effectiveness and quality of distance learning courses. The calculation algorithm of the proposed method involves determining the professional level of experts; processing the values of indicators determined by experts; determination of the generalized value of a particular indicator; determination of the value of a generalized indicator.

Keywords


distance learning; expert review; information technology; military education

References


1. Jacob W. (2015), Interdisciplinary trends in higher education, Palgrave Communications, Vol. 1, URL: https://www.nature.com/articles/palcomms20151

2. Concept of creating a distance learning system in the Armed Forces of Ukraine, Access mode: www.mil.gov.ua/science_and_defense

3. Walcutt, J.J. & Schatz, S. (Eds.) (2019). Modernizing Learning: Building the Future Learning Ecosystem.Washington,DC: Government Publishing Office. License: Creative Commons Attribution CC BY 4.0 IGO

4. Voloshinov S. (2018), Modern trends for higher education in Ukraine/Engineering and Educational Technologies, 6 (4), pp. 38-46. DOI https://doi.org/10.30929/2307-9770.2018.06.04.04

5. Doctrine of Information Security of Ukraine, approved by the Decree of the President of Ukraine № 514/2009 08.07.2009 Access mode: https://www.president.gov.ua/

6. M. Moore, (Ed.). Handbook of distance education. Edition 3, Routledge, 2013.

7. Hnidenko M.P., (2009), A new approach to the pedagogical process in the context of informatization, Bulletin of the State University of Information and Communication Technologies, Kyiv, pp 61-68.

8. Opar N. (2015), Features of legal and regulatory quality assurance of higher education inUkraine in the context of European integration. The theory and practice of public administration and local self-government. Electronic scientific professional publication №1.

9. Salkutsan S.M. (2017), Organization and use of distance learning technologies in the Armed Forces of Ukraine, Training manual 124 p.

10. Salkutsan S.M. (2019), Status of the distance learning system of the Armed Forces of Ukraine and views on its further development, Proceedings of the Second International Scientific and Practical Conference “Problems of implementation of distance learning in the educational process of higher military educational Institutions and possible ways to solve it”, Kyiv, pp. 170-173.

11. Salkutsan S.M. (2019), Substantiation of Recommendations for Improving the Distance Learning System of the Armed Forces of Ukraine: R&D Report, code "Adele", 185 p.

12. Bykov V., Kukharenko V. (2005) Distance Learning Process: Tutorial, 292 p.

13. Lienkov S.V., Hakhovych S.V., Hunchenko Yu.O., Lukin V.Y., Shvorov S.A. (2014), Construction and use of distance learning systems with elements of artificial intelligence: Monograph, 324 p.

14. Koba O., Pustova C. (2011), Object-Oriented Programming: Laboratory Workshop, 76 p.


GOST Style Citations


1. Jacob W. Interdisciplinary trends in higher education / Palgrave Communications. 2015. Vol. 1. URL:https://www.nature.com/articles/palcomms20151.

2. Наказ Міністерства Оборони України від 21.12.2015 №744 Про затвердження Концепції дистанційного навчання у Збройних Силах України. – [Електр. ресурс]. – Режим доступу: www.mil.gov.ua/science_and_defense.

3. Walcutt, J.J. & Schatz, S. (Eds.) (2019). Modernizing Learning: Building the Future Learning Ecosystem.Washington,DC: Government Publishing Office. License: Creative Commons Attribution CC BY 4.0 IGO

4. Voloshinov S. Modern trends for higher education in Ukraine/Engineering and Educational Technologies, 2018, 6 (4), pp. 38-46. DOI https://doi.org/10.30929/2307-9770.2018.06.04.04

5. Доктрина інформаційної безпеки України, затверджена Указом Президента України від 8 липня 2009 року № 514/2009 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : Офіційне Інтернет-представництво Президента України https://www.president.gov.ua/

6. M. Moore, (Ed.). Handbook of distance education. Edition 3, Routledge, 2013.

7. Гніденко М.П. Новий підхід до педагогічного процесу в умовах інформатизації / М.П. Гніденко, О.О. Ільїн, О.В. Кліменко // Вісник Державного університету інформаційно-комунікаційних технологій. – К.:ДУІКТ, 2012. – Т.10, №3. – С. 61–68.

8. Опар Н.В. Особливості нормативно-правового забезпечення якості вищої освіти в Україні в умовах євроінтеграції. Теорія та практика державного управління і місцевого самоврядування. Електронне наукове фахове видання. – 2015. – №1. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://el-zbirndu.at.ua/index/zmist_2015_1/0-18

9. Організація та використання технологій дистанційного навчання у Збройних Силах України : навч.-метод. посіб. / колектив авторів ; за заг. ред. С. М. Салкуцана. – К. : НУОУ, 2017. – 124 с.

10. Салкуцан С.М. Стан системи дистанційного навчання Збройних Сил України та погляди на її подальший розвиток / С.М. Салкуцан, М. Г. Тищенко, С.Ю. Гогонянц // Матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції “Проблеми впровадження дистанційного навчання в освітньому процесі вищих військових навчальних закладів та можливі шляхи їх вирішення”. – К.: НУОУ. – 2019. – С. 170-173.

11. Обґрунтування рекомендацій щодо удосконалення системи дистанційного навчання Збройних Сил України: звіт про НДР (остат.) / НУОУ; кер. С.М.Салкуцан; викон.: С. Ю. Гогонянц [та ін.]. шифр “Адель”. №0018u005049.,К. : НУОУ. – 2019. – 185 с.

12. Дистанційний навчальний процес : навчальний посібник [за ред. В. Ю. Бикова та В. М. Кухаренка.]. – К. : Міленіум, 2005. – 292 с.

13. Лєнков С.В., Гахович С.В., Гунченко Ю.О., Лукін В.Є., Шворов С.А. Побудова та використання систем дистанційного навчання з елементами штучного інтелекту: Монографія. – Одеса, Вид-во ВМВ, 2014. – 324 с.

14. Об’єктно-орієнтоване програмування: лабораторний практикум. Уклад.: О.В. Коба, C.В. Пустова. – К.: НАУ, 2011. – 76 с.





ISSN 2410-7336 (Online)

ISSN 2311-7249 (Print)