DOI: https://doi.org/10.33099/2311-7249/2019-36-3-171-174

The peculiarities of perception and response to the information produced

Oleksandr Voitko, Vitalii Katsalap, Volodymyr Cherneha

Abstract


An analysis of the events from the beginning of the aggravation of relations between Ukraine and the Russian Federation suggests that practical measures to counter the information and psychological influences from the enemy were ineffective.

The development and informatization of society requires the armed forces to take new approaches to the conduct of armed struggle, the center of which is being intensively shifted from the battlefield to the information space, where the main battle for man takes place, through his internal emotional state.

The emotional state plays a huge role in the process of preparing and manipulating a person’s consciousness or the mass consciousness; effects on motivation and rational thinking are carried out. The goal is to change the behavior patterns of certain target audiences. This enhances the negative psychological impact. When creating materials for organized targeted intervention in the consciousness, it is necessary to consider how the person (target audience) will perceive the information provided.

The purpose of this article is to analyze the peculiarities of the perception and response of society (certain target audiences) to the information that circulates in their information space. It determines the classification of target audiences according to the methods of perception and response to the information produced.


Keywords


the target audience, information psychological impact, perception of information, response to the information, psychological picture

References


1. Bandurka O.М. (2006). Psychology of crowd. Kharkiv: Titul. 208 p.

2. Asmolov O.Gh. (1990). Psychology of Personality. Moskva: MDU, 259 p.

3. Zelinskyi S.О. (2008) Information and psychological impact on the mass consciousness. The media of communication, information and propaganda – as a conductor of manipulative methods of influencing the subconscious and modeling the actions of the individual and the masses. SPb.: Skifija. 416 р.

4. Bocharov M.М., Voitko O.V., Tyshchenko M.H. (2015). The combined arms units protection task from the negative information and psychological warfare during the anti terrorist operation. Scientific journal “Modern Information Technologies in the Sphere of Security and Defence”. №2(23). pp. 139-143.

5. Katsalap V.O., Voitko O.V., Cherneha V.M. (2018). Methodology of estimation of threats of information security of Ukraine in the military field. Scientific journal “Modern Information Technologies in the Sphere of Security and Defence”. №1(31). pp. 149-154.

6. Katsalap V.O., Voitko O.V., Rakhimov V.V. (2019). Analysis of features of manipulation, as to instrument of psychological influence on consciousness. Scientific journal “Modern Information Technologies in the Sphere of Security and Defence”. №2(35). pp. 121-126


GOST Style Citations


1. Бандурка О.М. Психологія натовпу // Харків: Тітул, 2006. – 208 с.

2. Асмолов О.Г. Психологія особистості: підручник. // Москва: МДУ. 1990, – 259 с.

3. Зелінський С.О. Інформаційно-психологічний вплив на масову свідомість. Засоби масової комунікації, інформації й пропаганди – як провідник маніпулятивних методик впливу на підсвідомість і моделювання вчинків індивіда й мас. // СПб.: Скіфія. 2008, – 416 с.

4. Войтко О.В., Бочаров М.М., Тіщенко М.Г. Завдання захисту загальновійськових підрозділів від негативного інформаційно-психологічного впливу в ході антитерористичної операції. Науковий журнал “Сучасні інформаційні технології у сфері безпеки та оборони”. 2015. – №2(23). – С. 139-143.

5. Кацалап В.О., Войтко О.В., Чернега В.М. Методика оцінки загроз інформаційній безпеці України у воєнній сфері. Науковий журнал “Сучасні інформаційні технології у сфері безпеки та оборони”. 2018. – №1(31). – С.149-154.

6. Войтко О.В., Кацалап В.О., Рахімов В.В. Аналіз особливостей маніпуляції, як інструменту психологічного впливу на свідомість. Науковий журнал “Сучасні інформаційні технології у сфері безпеки та оборони”. 2019. – №2(35). – С.121-126.





ISSN 2410-7336 (Online)

ISSN 2311-7249 (Print)