МЕТОДИЧНИЙ ПІДХІД ДО ОЦІНЮВАННЯ НАЯВНИХ СПРОМОЖНОСТЕЙ ФУНКЦІОНАЛЬНИХ СТРУКТУР СКЛАДОВИХ ОБОРОНИ
DOI:
https://doi.org/10.33099/2311-7249/2019-35-2-99-104Ключові слова:
оборонне планування, спроможності, оцінювання спроможностейАнотація
Систему оборонного планування, запровадження якої триває в Україні, зосереджено на спроможностях. Важливим елементом системи оборонного планування є оборонний огляд, порядок проведення якого затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 31 жовтня 2018 року № 941. Зважаючи на те, що очікуваним кінцевим результатом оборонного огляду є формування перспективної моделі Збройних Сил та інших складових сил оборони з урахуванням реальних і потенційних загроз у воєнній сфері та фінансово-економічних можливостей держави, стає очевидним, що від якості наукового обґрунтування процедур проведення оборонного огляду залежить здатність України протистояти викликам і загрозам майбутнього. Оскільки однією з цілей проведення оборонного огляду є оцінювання “наявних спроможностей щодо ефективного реагування на виклики і загрози у воєнній сфері”, набуло актуальності питання наукового обґрунтування методичного підходу до оцінювання наявних спроможностей функціональних структур складових оборони. Досвід НАТО показує, що запроваджені у країнах Альянсу підходи до планування на основі спроможностей дали змогу застосувати концепцію розвитку сил оборони країн-партнерів за принципом “ефективність на противагу кількості” та функціонально інтегрувати процеси оборонного і бюджетного планування. Кінцевою метою такого планування є формування у прогнозованих економічних умовах комплексних спроможностей сил оборони, достатніх (або максимально можливих) для гарантованого (максимально досяжного) виконання визначених завдань.
У статті розкрито методичний підхід до оцінювання спроможностей функціональних структур сектору безпеки і оборони, який дає змогу із незначними працевитратами оцінити наявні спроможності їх носія як на етапі проведення оборонного огляду, так і під час передавання підрозділів до складу об’єднаних сил. Отримані із використанням наведеної методики результати можуть бути використані для розвитку наявних спроможностей або розроблення проектів для формування нових спроможностей. Зазначений методичний підхід є загальним для всіх груп спроможностей, тому для повного урахування специфіки конкретних функціональних груп спроможностей може потребувати деякої деталізації. Крім того, зазначений методичний підхід може бути покладений в основу програмно-розрахункового забезпечення процесів оборонного планування.
Посилання
1. The order of the defense review by the Ministry of Defense [Poryadok provedennya oboronnoho ohlyadu Ministerstvom oborony]: By the Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated October 31, 2018, № 941.
2. Rusnak I.S., Petrenko A.G., Yakovenko AV, Romanyuk I.M. Defense planning on the basis of capabilities: features and prospects of implementation [Oboronne planuvannya na osnovi spromozhnostey: osoblyvosti ta perspektyvy vprovadzhennya] // Science and defense. 2017. № 2. Р. 3 - 10.
3. Gorbulin V.P., Kachinsky A. B. Strategic Planning: Solving the Problems of National Security [Stratehichne planuvannya: vyrishennya problem natsional noyi bezpeky]: Monograph Kyiv: NISS, 2010. 288 p.
4. Bogdanovich V.Yu., Semenchenko A.I. Method of strategic planning formalization in the field of state administration ensuring national security of the state [Sposib formalizatsiyi stratehichnoho planuvannya u sferi derzhavnoho upravlinnya zabezpechennyam natsional noyi bezpeky derzhavy] // Strategic Panorama. 2006. № 3. Р. 42-53.
5. Semenchenko A.I. Categorical and conceptual apparatus of strategic planning for ensuring national security [Katehoriyno-ponyatiynyy aparat stratehichnoho planuvannya zabezpechennya natsional noyi bezpeky] // Strategic Panorama. 2008. № 2. Р. 20 - 31.
6. Punda Yu.V., Telelim V.M., Muzichenko D.P. Forces planning for carrying out combat tasks in a hybrid war [Planuvannya syl dlya vykonannya boyovykh zavdan u hibrydniy viyni] // Science and defense. 2014. № 3. Р. 30 - 35.
7. The Law of Ukraine "On National Security of Ukraine" [Zakon Ukrayiny “Pro natsionalnu bezpeku Ukrayiny”] dated June 21, 2018, № 2469-VIII.
8. Longterm Defense Planning Guide / NATO Research and Technology Council: Research, Analysis and Modeling Group (SAS). 2001.
9. NATO. Using Long Term Defense Planning Scripts [E-Resource] URL: http://www.plausiblefutures.com/55074.
10. Walker R. S. On the Way to Management of Defense Capacity: Discussion Paper, 2002.
11. Recommendations for capability based Defense Planning in the Ministry of Defense of Ukraine and the Armed Forces of Ukraine [Rekomendatsiyi z oboronnoho planuvannya na osnovi spromozhnostey v Ministerstvi oborony Ukrayiny ta Zbroynykh Sylakh Ukrayiny]: Approved by Minister of Defense of Ukraine dated 12/06/2017.
12. Presentation of the Deputy Chief of Defense and Mobilization Planning Department of the General Staff of the Armed Forces of Ukraine Major General V. Talalaya on November 13, 2018.
13. Presentation of the Department of Military Policy, Strategic Planning and International Cooperation of the Ministry of Defense of Ukraine Director O. Melikhov on February 15, 2019.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати як монографію), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
4. Персональні дані і метадані, які наводяться у статтях, надаються для їх зберігання і оброблення в різноманітних базах даних і інформаційних системах, включення їх в аналітичні і статистичні звітності, створення обгрунтованих взаємозв'язків об'єктів творів науки, літератури і мистецтва з персональними даними і т.п. на території, яка не обмежена.