Methodology for justification of the structure of the expert-training system of military purpose

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33099/2311-7249/2021-41-2-31-40

Keywords:

distance learning, expert-educational system, taxonomy, analysis, synthesis

Abstract

The current pace of development of information technology has created the preconditions for the emergence of a wide range of tools for providing educational services using distance learning technologies. This is confirmed by the intensification of the use of distance learning systems in the conditions of sanitary and epidemiological restrictions and the need for acute cost savings. Analysis of existing distance learning systems of higher military educational institutions has shown that their structure is not perfect and requires unification of the process of their construction in order to ensure the effectiveness of military training. The implementation of this process requires the use of theoretical and applied tools to build the structure of the expert-educational system of military purpose in the system of distance learning of higher military educational institutions. The main reason for this fact was the irrational construction of the structure of the expert-educational system of military purpose in the system of distance learning of higher military educational institutions.

Based on this, the purpose of this work is to form a typical scientifically sound structure of the expert-educational system of military purpose of a higher military educational institution to ensure the provision of quality modern educational services using information technology. The following methods are used in the work: analysis - during the study of the peculiarities of the structure of distance learning systems of higher military educational institutions, taking into account the experience of the leading countries of the world; formalization - for a meaningful description of the process of functioning of the distance learning system; taxonomy - for multidimensional comparative analysis of the structures of the distance learning system of a higher military educational institution; synthesis - to form a typical structure of the expert training system for military purposes. A method for determining the appropriate option for building the structure of the expert-educational system of military purpose in the system of distance learning of higher military educational institution, based on the procedures of multidimensional comparative analysis of indicators of the quality of functioning of indicators. Based on the results of the application of the methodology, a standard structure of the expert-educational system of military purpose of the distance learning system of a higher military educational institution was developed and recommendations were made on the organization of the distance learning system of a higher military educational institution. The use of a rational structure of the expert training system for military purposes makes it possible to solve complex and problematic situations in the process of training military specialists in higher military bulk institutions. This fact eliminates the limitations in the practice of building the structure of the expert training system for military purposes and creates a new opportunity to cover a wider range of factors that affect the quality of work. The application of this technique allows the distance learning system of a higher military educational institution to predict the results of joint operation of the respective subsystems of the distance learning system, taking into account their contribution to the overall result.

References

Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 року: затверджена. Указ Президента України від 25 червня 2013 р. № 344/2013. Офіційний вісник Президента України. 2013. 05 липня. № 17. С. 31.

Про затвердження Концепції дистанційного навчання у Збройних Силах України: наказ Міністерства оборони України від 21.12.2015 р. № 744. URL: http://www.viti.edu.ua/files/npb/dfn3.pdf

Петрушин В. А. Экспертно-обучающие системы. Киев: Наук. думка, 1992. 196 с.

Литвак Б. Г. Разработка управленческого решения : Б. Г. Литвак. – 3-е изд., испр. – М. :Дело, 2002. – 392 с.

Голенков В. В., Гулякина Н. А., Елисеева О. Е. Инструментальные средства проектирования интеллектуальных обучающих систем: методическое пособие по курсу “Интеллектуальные обучающие и тренажерные системы” для студентов специальности. Искусственный интеллект. Минск: БГУИР, 1999. 102 с.

Джексон П. Введение в экспертные системы. Москва: Издательский дом “Вильямс”, 2001. 624 с.

Нейлор К. Как построить экспертную систему. Москва: Энергоатомиздат, 1991. 286 с

Костюченко М. П. Інформаційно-кібернетичні та психолого-дидактичні аспекти проектування експертно-навчальних систем. Искусственный интеллект. 2013. № 4. С. 127–137.

Словак К. Використання експертних систем під час узагальнення та систематизації у процесі навчання вищої математики. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка. 2011. № 1. С. 141–148.

Загорка О. М., Мосов С.П., Сбитнєв А.І., Стужук П.І. Елементи дослідження складних систем військового призначення: навч. посіб. / Київ. НАОУ, 2005. 124 с.

Беляев М. И., Гриншкун В. В., Краснова Г. А. Технология создания электронных средств обучения.

Сааті Т., Кернс К. Аналітичне планування. Организація систем: книга. Пер. с англ. – New York, 1991. 224 с.

Гогонянц С.Ю., Георгадзе О.А., Руденко Є.Г. Архітектура та класифікація експертно-навчальних систем з підготовки військових фахівців. Сучасні інформаційні технології у сфері безпеки та оборони. 2020. №2. С.133-138.

Шевчук О. Б. Педагогічні принципи проектування та розробки експертних систем навчання. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка. 2016. № 1. С. 38–43.

Сиротенко А. М. Теорія і практика дистанційного навчання у Збройних Силах України. Ч. 1: Основи використання технологій дистанційного навчання в освітньому процесі вищих військових навчальних закладів та військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти : навч.-метод. посіб. / колектив авторів. / Київ. НУОУ ім. Івана Черняховського, 2020. 220 с.

Салкуцан С. М. Обґрунтування рекомендацій щодо вдосконалення системи дистанційного навчання Збройних Сил України. науково-дослідна робота / колектив авторів. / Київ. НУОУ ім. Івана Черняховського, 2019. 170 с.

Published

2021-09-30 — Updated on 2021-09-30

Versions

Issue

Section

Interactive Models of Scientific Educational Environment Development in the Sphere of Security and Defence