DOI: https://doi.org/10.33099/2311-7249/2019-35-2-143-148

ІNFORMATION TECHNOLOGIES AS A TECHNICAL BASIS FOR THE DEVELOPMENT OF MODERN METHODS OF TEACHING MILITARY-TECHNICAL SUBJECTS

Dmitro Chopa, Anatolii Derevianchuk, Vladyslav Dehtiarov

Abstract


Modern conditions for the use of the Armed Forces of Ukraine define new requirements for the organization of education and training of military specialists. There is an urgent need to develop new learning technologies, increase the level of learning material and improve ways to control its learning. Therefore, based on the experience of the Department of Military Training of Sumy State University, the article presents the main innovative areas of information technology in the training of military specialists (for example, artillery specialists), namely, the creation of multimedia artillery training complexes, the creation of computer-based training systems, the introduction of information and case technologies in the system of training military specialists, development of multimedia virtual simulators, modeling of educational games, the development of an automated knowledge assessment system and the development of information and distance learning equipment. The authors begin their own approach to the concept of applying modern methods of teaching military-technical disciplines with the aim of further discussing them, developing and introducing into the educational process of the university. This article covers only a part of the main innovative areas of information technology. The remaining directions will be analyzed and presented in the following publications.


Keywords


information technologies; multimedia artillery complexes; case-method; computer training systems; concepts

References


1. Kolganova A. Metod case-study kak sovremennaia pedahohycheskykh tekhnolohyia v obrazovanyy vzroslыkh [The case-study method as a modern educational technology in adult education.]. URL: http://www.docplayer.ru /31560686 - Metod - case - study - kak - sovremennaya -anii-vzroslyh-kolganova-alla-ivanovna-zav-sektorom-gcrdo. html.

2. Velichko G. (2002). Kompiuterni tekhnolohii navchannia [Computer technology training] Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia v pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy. Zb. nauk. pr. U 2-kh chast. Ch.2. / Za red. I.A. Ziaziuna (holova) ta in. Kyiv.Vinnytsia: DOV Vinnytsia.

3. Derevyanchuk А., Chopa D. (2012). Pidkhid do stvorennia prohramnykh zasobiv dlia vyvchennia viiskovo-tekhnichnykh dystsyplin [Approach to the creation of software for the study of military-technical disciplines]. Suchasni informatsiini tekhnolohii v sferi bezpeky ta oborony. NUOU. №1(13).

4. Derevyanchuk А., Moskalenko D., Dyakov А. (2012) Pidkhid do stvorennia prohramnykh zasobiv dlia vyvchennia viiskovo- tekhnichnykh dystsyplin [The use of information technology in the study of military-technical disciplines]. Suchasni informatsiini tekhnolohii v sferi bezpeky ta oborony. NUOU. №1(13).

5. Raskin J. (2010). Ynterfeis: novыe napravlenyia v proektyrovanyy kompiuternыkh system [Interface: new directions in the design of computer systems.]. URL:http://www.e-reading. club/book.php? book=89632.

6. Derevyanchuk А., Sirotenko S. (2017). Informatsiini tekhnolohii intensyfikatsii pidvyshchennia yakosti kompiuteryzovanoho navchannia [Information technologies of intensification of the improvement of the quality of computerized training]. Viiskova osvita: Zbirnyk naukovykh prats. NUOU. №1(35). S. 60-68.

7. Derevyanchuk А., Chopa D., Dehtiarov V., Semenov D. (2019). Keis–metod yak forma interaktyvnoho navchannia z viiskovo–tekhnichnykh dystsyplin pry pidhotovtsi fakhivtsiv RV i A [Case-method as a form of interactive training on military-technical disciplines in preparation of artilery specialists]. Suchasni informatsiini tekhnolohii u sferi bezpeky ta oborony. NUOU. №1(34).


GOST Style Citations


1.Колганова А.І. Метод case-study как современная педагогических технология в образовании взрослых. URL: http://www.docplayer.ru/31560686-Metod-case-study -kak-sovremennaya-anii-vzroslyh-kolganova-alla-ivanovna-zav-sektorom-gcrdo.html.  

2. Величко Г.Г. Комп’ютерні технології навчання. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Зб. наук. пр. У 2-х част. Ч.2. / За ред. І.А. Зязюна (голова) та ін. Київ.Вінниця: ДОВ Вінниця, 2002. 531 с.  С. 17-21.    
3.  Дерев’янчук А.Й, Чопа Д.А. Підхід до створення програмних засобів для вивчення військово-технічних дисциплін. Сучасні інформаційні технології в сфері безпеки та оборони. НУОУ. 2012. №1(13).  

4. Дерев’янчук А.Й., Москаленко Д.Р., Дьяков А.В. Використання інформаційних технологій при вивченні військово-технічних дисциплін. Військова освіта: Збірник наукових праць. НУОУ. 2013. №2 (28). С. 61-67.

5. Джеф Раскин Интерфейс: новые направления в проектировании компьютерных систем. 2010. URL: http://www.e-reading. club/book.php?book=89632.


6. Дерев’янчук А.Й. Сиротенко С.Г. Інформаційні технології інтенсифікації підвищення якості комп’ютеризованого навчання. Військова освіта: Збірник наукових праць.  НУОУ. 2017. №1(35). С. 60-68.

7.  Дерев’янчук А.Й., Чопа Д.А., Дегтярьов В.В., Семенов Ф.Д. Кейс–метод як форма інтерактивного навчання з військово–технічних дисциплін при підготовці фахівців РВ і А. Сучасні інформаційні технології у сфері безпеки та оборони. НУОУ. 2019. №1(34).





ISSN 2410-7336 (Online)

ISSN 2311-7249 (Print)