DOI: https://doi.org/10.33099/2311-7249/2019-34-1-151-154

Case-method as a form of interactive training on military-technical disciplines in preparation of artilery specialists

Dmytro Chopa, Anatoliy Derevjanchuk, Vladyslav Dehtiarov, Fedir Semenov

Abstract


The training of military specialists in a special period in a short time and with the provision of the necessary level determines the task of finding new teaching methods. The article deals with the use of case-method in military educational institutions during the study of military-technical disciplines. The authors identify one of the main problems - the quality of training a military specialist. The urgency and perspective of using case-method during the study of military-technical disciplines is emphasized. The purpose of this article is to analyze the development and use of a case-method in the system of military specialists training. The authors consider the approach to developing and using the case-method in the learning process. It is determined that the combination of traditional and interactive learning methods will increase the level of theoretical knowledge and practical skills of students in the analysis of certain situations. 

 The use of these methods makes students think independently, seek information, find the right answers to questions that arise. At the end, formulated directions for further research on implementation of the ks-method


Keywords


interactive methods; case method; learning technology; 3D model of the base machine of the weapon

References


1. Verba, V., Sydorenko O. (2001). Metodychne napovnennia kursu «Proektnyi analiz» [Methodical content of the course "Project Analysis"]. Sytuatsiina metodyka navchannia: ukrainskyi dosvid. Tsentr innovatsii ta rozvytku, 165-170.

2. Dolgorukov A. Case-study method as modern technology of vocational training. Available at: http://www.vshu.ru/ lections.php? Tab_id = 3 & a = info & id = 260.

3. Zhyhylei, Y. M. (2012). Formyrovanye professyonalnykh kompetentsyi s pomoshchiu keismetoda v vysshem obrazovanyy [Formation of professional competencies using the case-method in higher education]. Prepodavatel KhKhI vek, 29-36.

4. Malysheva M.A. (2011). Sovremennye tekhnolohyy obuchenyia y ykh rol v obrazovatelnom protsesse [Modern technologies of teaching and their role in the educational process]. Sovremennnye tekhnolohyy obuchenyia v vuze (opyt NYU VShЭ v Sankt-Peterburhe). – SPb, 6-25.

5. Basics of the case-method. Available at: http://www.pprog.ru/Osnovi %20keis - metoda.doc.

6. Pohrebelnaia N. Y. (2008). Keis-metod kak uslovye formyrovanyia yssledovatelskykh sposobnostei studentov vuza [Case-method as a condition for the formation of research abilities of university students]. Nauka y shkola, 73.

7. Surmin Yu. P.(2005). Metod analizu sytuatsii (Case study) ta yoho navchalni mozhlyvosti. Hlobalizatsiia i Bolonskyi protses: problemy i tekhnolohii [Case-study method and its educational capabilities. Globalization and the Bologna process: problems and technologies], 71-82.

8. Surmyn Yu.P.(2002). Sytuatsyonnyi analyz, yly Anatomyia Keis-metoda [Situational Analysis, or Case Method Anatomy]. Tsentr ynnovatsyi y razvytyia, 41-56.

9. A. Derevyanchuk. Pidxid do stvorennya i zastosuvannya kejs – metodu pry vyvchenni vijskovo – texnichnyh dyscyplin / A. Derevyanchuk // Vijskova osvita. Zbirnyk naukovyx pracz nacionalnogo universytetu oborony Ukrayiny. – K, 2018. – №1(37). – S.92 – 101


GOST Style Citations


1. Верба В. Методичне наповнення курсу “Проектний аналіз”. Ситуаційна методика навчання: український досвід: збірник статей..  Центр інновацій та розвитку. 2001. С. 165–170.

2. Долгоруков А. Метод case-study как современная технология профессионально-ориентированного обучения:  URL: http://www.vshu.ru/ lections.php? tab_id=3&a=info&id=260.

3. Жигилей И.М. Формирование профессиональных компетенций с помощью кейс-метода в высшем образовании. Преподаватель ХХI век. 2012. № 1. С. 29–36.

4. Малышева М.А. Современные технологии обучения и их роль в образовательном процессе. Современнные технологии обучения в вузе (опыт НИУ ВШЭ в Санкт-Петербурге).  Санкт-Петербург. 2011.  С. 6–25.

5. Основы кейс-метода URL:  http://www.pprog.ru/ Osnovi%20keis-metoda.doc.

6. Погребельная Н.И.  Кейс-метод как условие формирования исследовательских способностей студентов вуза.  Наука и школа.  2008.  № 1.   С. 73     

7. Сурмін Ю. П. Метод аналізу ситуацій (Case-study) та його навчальні можливості. Глобалізація і Болонський процес: проблеми і технології. Кол. моногрМАУП. Київ. 2005. C.71–82.

8. Ситуационный анализ, или Анатомия Кейс-метода / Под ред. д-ра социологических наук, профессора Сурмина Ю.П. Киев.: Центр инноваций и развития, 2002. C. 41–56.

9. А. Дерев’янчук. Підхід до створення і застосування кейс – методу при вивченні військово – технічних дисциплін. Військова освіта. Збірник наукових праць Національного університету оборони України.  2018.  №1(37).  С.92 – 101.





ISSN 2410-7336 (Online)

ISSN 2311-7249 (Print)